محفل، وب‌نوشته‌های متین خسروی

محفلی برای چند دقیقه نشستن، در میان روزمرگی‌هایمان...

محفل، وب‌نوشته‌های متین خسروی

محفلی برای چند دقیقه نشستن، در میان روزمرگی‌هایمان...

آخرین نظرات
  • ۲۲ آبان ۹۶، ۲۰:۳۹ - امیرمحمد البرزی
    :-|
  • ۲۲ آبان ۹۶، ۱۵:۰۲ - دفتر شما
    موافقم

در متنی که به عنوان مقدمه‌ی بحث انسان، سبک زندگی، فناوری و سلامتی نوشتم، گفتم که امروز تعریف سلامت را چیزی بیشتر از مریض‌نبودن می‌دانیم. این که سازمان جهانی سلامت شعار سال ۲۰۱۷ را Let's Talk گذاشت و به مفهوم افسردگی توجه داد، نشان می‌دهد سلامت فکر و روان روز به روز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

به عنوان کسی که چند سال پیش به دلیل مشغولیت و فشار فکر، و البته کم‌خوابی، چندین نوبت از حال رفتن و غش را تجربه کردم (و یکی دو نوبت کار به اورژانس کشید) با تمام وجود معتقدم روان، حتی اگر مستقیماً برایش اهمیتی قائل نشویم، روی جسم تأثیر می‌گذارد.

 ‌

مدتی هست که "ذهنِ سازمان‌یافته داشتن" را یک برتریِ فکری فوق العاده مهم می‌دانم که "هیچ چیز ممکن نیست" را حتی به "همه چیز ممکن است" بدل می‌کند. از طرفی، خیلی وقت‌ها احساس می‌کنیم ذهنمان زیادی شلوغ شده:

  • کارهای زیادی هست که باید انجام شود.
  • یک پروژه، چندین بخش و مرحله دارد که یک به یک باید زمان‌بندی شده و همکارانش مشخص شود.
  • ریختن برنامه برای مطالعه‌ی یک موضوع، به هر دلیلی، کاری سخت شده.

این اوقات فکر می‌کنم همراهی عزیز و دوست‌داشتنی وجود دارد که کارِ دسته‌بندی افکار و منظم‌کردنشان را بسیار راحت می‌کند و در مواردی غیرممکن را ممکن می‌کند. این همراه عزیز،‌کاغذ و خودکار است. به علاوه شاید برای برنامه‌ریزیِ یک میهمانی، باید چندین جنبه را در نظر بگیریم که با لحاظِ عمقی که باید هر موضوع را بررسی کنیم، شاید فضای فعال (یه به قولی RAM مغزمان) جوابگو نباشد.

 ‌

برای برنامه‌ریزی جهت یک میهمانی، شاید بخواهیم روی کاغذ جنبه‌های مختلف را بنویسیم:

پذیرایی، دعوت میهمان‌ها، حرف اصلی برای قبل از شام (چون حال خوبی ایجاد می‌کند و می‌خواهم میهمان‌ها با حال خوب شام بخورند)، پذیرایی بعد از شام، تمیز کردن خانه، تهیه‌ی لوازم

شاید بخواهیم برای هر کدام از این‌ها، نکاتی بنویسیم.... مثلاً لیست مدعوین، چیزهایی که باید قبل و بعد از شام آماده باشد، ساعت حدودیِ شام (و این که سفارش دهیم یا درست کنیم)، چه چیزهایی (براساس پذیرایی‌ها و غذا و ظرف و لیوان تا شوینده‌ها و...) لازم است؟

شاید بخواهیم از بین چیزهای لازمی که نوشتیم، دور آن‌هایی که نداریم خط بکشیم تا بعد، منظم‌تر به عنوان لیست خرید نوشته‌شوند.

و شاید این بین، چیزهایی حین نوشتن به نظر بیایند که اگر ذهنی کار می‌کردیم دیده نمی‌شدند.

نتیجه‌ی نوشتن برای من چنین برگه‌ای شد:

اصطلاحی هست که Publish or Perish به این مضمون که چیزها را یا منتشر کن یا بریز دور (اگر به چیزی رسیده‌ای منتشرش کن یا چنین مضامینی). اینجا آنچه معنی می‌دهد را می‌شود اینطور گفت که Write Down and Perish: بنویس و بعد بریزش دور.

لیست خرید و هر چیز زمان‌دار دیگری (مثل هماهنگی با رستوران اگر تعداد سفارش زیاد بود یا تهیه‌ی ظروف و بعداً تمیز‌کردنِ منزل و....) در نرم‌افزار Wunderlist وارد می‌شود و دیگر دلیلی ندارد در ذهنم بماند. به وقتش، موبایلم یادآوری می‌کند که فلان چیزها را بخرم یا بهمان روز خانه را تمیز کنم.

با اسامی نیز در وقتش تماس گرفته می‌شود و دعوت می‌شوند.

این گونه، انگار نوشتن روی کاغذ کمک می‌کند فضای ذهنتان زیادتر شود؛ و تنظیم‌کردنشان در تلفن همراه کمک می‌کند تا خودِ مراسم ذهنتان مشغول روزِ تمیزکاری یا لیست خرید نباشد.

پی‌نوشتی برای کاغذ بالا: مدتی هست اکثراً روی کاغذهای رنگی، و با سه یا چهار رنگ می‌نویسم (معمولاً آبی، قرمز، آبی فیروزه‌ای و گاهی مشکی). همینطور، به تجربه روی A5 راحت‌تر هستم؛ معمولاً کاغذ A4 را از وسط تا می‌کنم و نوشتن را شروع می‌کنم.

 ‌

شما چطور ذهنتان را منظم و آزاد می‌کنید؟

  • ۹۶/۰۸/۰۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی