محفل، وب‌نوشته‌های متین خسروی

محفلی برای چند دقیقه نشستن، در میان روزمرگی‌هایمان...

محفل، وب‌نوشته‌های متین خسروی

محفلی برای چند دقیقه نشستن، در میان روزمرگی‌هایمان...

آخرین نظرات
  • ۲۰ شهریور ۹۶، ۱۷:۴۶ - کرگدن باکیفیت (مقیم دشت های مرکزی آفریقا)
    پس چه کنیم؟

پیش‌نوشت:

آنچه می‌خوانید، ترجمه‌ی متعهد به مفهوم و غیرمتعهد به متنی است از نوشته‌ای در Harvard Business Reviews تحت عنوان Research: Political Polarization Is Changing How Americans Work and Shop

 ‌

دو دانشجوی دکترای علوم سیاسی و اقتصاد سیاسی دانشگاه استنفورد به همراه دو استادیار علوم سیاسی و اقتصاد سیاسی در مطالعه‌ای که قرار است در نشریه‌ی علوم سیاسی آمریکا منتشر کنند نشان داده‌اند که چطور موضع‌گیری سیاسی مردم آمریکا می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگیشان هم اثر بگذارد.

تحقیقات تکان‌دهنده‌ای نشان می‌دهد ۴۵ درصد جمهوری‌خواه‌ها و ۴۱ درصد دموکرات‌ها معتقدند طرفداران جناح روبرویی افراد خطرناکی برای کشور هستند.

مطالعه‌ی دیگری نشان داده حدود نیمی از آمریکایی‌ها در انتخابات اخیر حداقل با یک نفر (دوست، عضو خانواده، همکار یا...) به بگو مگو و مجادله پرداخته‌اند.

نشریه‌ی بلومبرگ اعلام کرده اگر در پنجاه سال اخیر تعداد خیلی کمی از آمریکایی‌ها در ازدواج، به موضع سیاسی طرف مقابل اهمیت می‌دادند، امروز یک سوم دموکرات‌ها و نیمی از جمهوری‌خواه‌ها ناراحت و آشفته می‌شوند اگر فرزندشان بخواهد با طرفدار جناح دیگر ازدواج کند.

خب این‌ها بیشتر در جنبه‌ی سیاسی و تا حدی سلیقه‌ای هستند... شاید بگویید ذات سلیقه و طرز فکر اینطور حکم می‌کند. پس به چهار بررسی‌ای که نویسنده‌های این مقاله کرده‌اند توجه کنید:

 ‌

*در بررسیِ میدانیِ اول، محققین متوجه شدند اگر افراد متوجه شوند رئیسشان موضع سیاسی‌ای مخالف آن‌ها دارد، حقوق و دستمزد بیشتری می‌خواهند؛ از طرف دیگر حاضرند با حقوق کمتری برای کسی کار کنند که می‌دانند موضع سیاسی یکسانی با آن‌ها دارد! جالب‌تر این که هم‌سویی سیاسی همانقدر مطالباتِ کاری شخص را بالا یا پایین می‌برد که تجربه‌ی کاریِ او. یعنی شاید یک فرد بی‌تجربه فقط به دلیل مخالفت موضع سیاسی با رئیسش، به اندازه‌ی یک فرد با تجربه حقوق و مزایا بخواهد و شاید یک فرد با تجربه فقط به دلیل هم‌سوییِ سیاسی حاضر باشد مانند یک فرد صفر کیلومتر دستمزد بگیرد.

*بررسی‌های دوم و سومشان نشان داد بسیاری از افراد دوبرابر کمتر علاقه دارند تا از سایتی با موضع سیاسی مخالفشان کارت‌های تخفیف درصد بالا دریافت کنند.

*در مطالعه‌ی چهارمشان، آن‌ها به افراد پیشنهاد دادند که به دستمزدشان اضافه خواهند کرد اما در عوض، کمی به حزب سیاسیِ مخالفشان کمک مالی خواهند داد. از هر ۴ نفر، ۳ نفر ترجیح دادند که پول بیشتری نگیرند، مبادا کمکی به حزب سیاسی دیگر بشود.

 ‌

جز این مطالعه، تحقیقات دیگری هستند که نشان می‌دهند هم‌سویی سیاسی افراد حتی در قضاوتشان بر جدی بودن یا نبودن یک جرم یا شایستگی تحصیلی هم تأثیر می‌گذارد.

این پدیده که دوقطبی تأثیرگذار نامیده می‌شود، طبق گزارش دانشگاه شیکاگو حتی باعث ناکارآمدی فرایندها و به بن‌بست رسیدنِ خیلی از امور در واشنگتن شده.

 ‌

در مطالعات رفتاری زیادی دیده‌شده ما و مردم آمریکا الگوهای رفتاری مختلفی در انتخاب، خرید، یا تبلیغات داریم. خصوصاً با فعالیت‌های شدید کمپین‌های تبلیغاتی در انتخابات اخیر کشورمان که تلاش داشتند جهت‌گیری سیاسی را به اعتفادی عمیق بدل کنند، به نظرم مهم است اگر حواسمان به این دوقطبی تأثیر گذار در کشورمان و در رفتارهایمان باشد.

جهت‌گیری سیاسی هر شخص تابعی از صدها یا شاید هزاران نظر، مدل ذهنی، شنیده، دیده یا تجربیات است. به نظر نمی‌آید چنین ملغمه‌ای بتواند معیار مناسبی برای هر نوع تصمیم‌گیری و قضاوت دیگری باشد.

 ‌

تصویری که ایام انتخاب دیدم و امیدوارم همه جا همین طور بماند

  • ۹۶/۰۳/۱۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">